Nawiązanie stosunku pracy z nauczycielem akademickim w SGGW, na czas określony lub nieokreślony, na podstawie umowy o pracę, w wymiarze przekraczającym połowę pełnego wymiaru czasu pracy, w przypadkach przewidzianych przez Ustawę z dn. 20.07.2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 poz. 1668), następuje po przeprowadzeniu otwartego konkursu, zgodnie z zasadami określonymi w Załączniku nr 1 do Statutu SGGW. W przypadku nauczyciela akademickiego posiadającego tytuł naukowy profesora, zatrudnianego w pełnym wymiarze czasu pracy, nawiązanie stosunku pracy może nastąpić na podstawie mianowania.
Konkurs
Konkurs na stanowisko profesora ogłasza Rektor na wniosek dyrektora instytutu: wniosek powinien być zaopiniowany przez radę dyscypliny. Konkurs może być ogłoszony po stwierdzeniu potrzeby i możliwości zatrudnienia oraz określeniu wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do zajęcia stanowiska. Stwierdzenie spełnienia tych warunków należy do Rektora bądź dyrektora.
O ogłoszeniu konkursu na stanowisko profesora w określonej dziedzinie, dyscyplinie i specjalności naukowej (którego treść akceptowana jest przez Rektora za pośrednictwem Sekcji Obsługi Nauki Biura Nauki i Projektów Krajowych) informuje się na stronach internetowych Uczelni, urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a także na stronach internetowych Komisji Europejskiej, w europejskim portalu dla mobilnych naukowców, przeznaczonym do publikacji ofert pracy dla naukowców. O konkursie można również powiadomić poprzez wywieszenie ogłoszeń na terenie SGGW (tablice ogłoszeń SGGW, wydziału, katedry) oraz przesłanie ogłoszeń do pokrewnych wydziałów innych uczelni i pokrewnych instytucji naukowych w kraju.
Awansowanie
Zgodnie z zasadami wskazanymi w Statucie SGGW i Ustawie, nauczyciele akademiccy mogą być awansowani przez Rektora:
- z własnej inicjatywy po zasięgnięciu opinii dziekana i rady wydziału albo opinii kierownika jednostki pozawydziałowej,
- na wniosek dziekana zaopiniowany przez radę wydziału, w której nauczyciel akademicki, który ma być awansowany, jest zatrudniony,
- na wniosek kierownika jednostki pozawydziałowej, w której nauczyciel akademicki, który ma być awansowany, jest zatrudniony
Rektor każdorazowo, w przedmiocie awansowania nauczycieli akademickich, podejmuje decyzje o zastosowaniu jednej z dwóch, określonych w Statucie, procedur:
1) konkursowej,
2) bezkonkursowej,
z uwzględnieniem, iż przy procedurach tych Rektor bierze również pod uwagę niżej wskazany wymóg:
- na stanowisko profesora może być awansowana osoba, która przyczyniła się do pozytywnej oceny parametrycznej jednostki organizacyjnej SGGW, w której jest zatrudniona, poprzez uwzględnienie jej dorobku naukowego w punktacji składającej się na przyznaną tej jednostce kategorię.
Procedura bezkonkursowa
Rektor przy awansowaniu nauczycieli akademickich kieruje się zasadami wskazanymi w Statucie i w Ustawie oraz bierze w szczególności pod uwagę:
1) całość dorobku nauczyciela akademickiego, w tym dotychczasowe osiągnięcia naukowe w przypadku pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych, a w przypadku pracowników dydaktycznych osiągnięcia dydaktyczne oraz ocenę, o której mowa w § 144 Statutu;
2) potrzeby stabilizacji i rozwoju kadry naukowo-dydaktycznej na wydziale/w jednostce pozawydziałowej, w której nauczyciel akademicki, który ma być awansowany, jest zatrudniony;
3) kierunki i tempo rozwoju SGGW.
Rektor przed podjęciem decyzji w przedmiocie awansowania nauczycieli akademickich może zwrócić się do ekspertów, w tym również spoza SGGW, o wyrażenie opinii w sprawie określonego kandydata lub może powołać w tym celu zespół doradczy.
Na stanowisku profesora naukowo-dydaktycznego/naukowego zatrudniona może być w SGGW osoba, która:
- ma tytuł naukowy,
- wykazuje się wyróżniającym, uznanym w środowisku międzynarodowym, dorobkiem naukowym w reprezentowanej specjalności, dorobek naukowy oceniony pozytywnie przez co najmniej 2 recenzentów z tytułem naukowym, w tym 1 spoza SGGW,
- jest autorem lub współautorem, po uzyskaniu tytułu naukowego, co najmniej 5 monografii naukowych i/lub publikacji naukowych, które ukazały się w czasopismach naukowych ogłoszonych w wykazie właściwego ministra ds. szkolnictwa wyższego, w części A – zawierającej liczbę punktów za publikacje w czasopismach naukowych posiadających współczynnik wpływu Impact Factor (IF), znajdujących się w bazie Journal Citation Reports (JCR) wraz z liczbą punktów przyznawanych za publikacje naukowe w tych czasopismach. W przypadku obszaru nauk społecznych jest autorem lub współautorem, po uzyskaniu tytułu naukowego, co najmniej 5 monografii naukowych i/lub publikacji naukowych, w tym co najmniej 3 w czasopismach naukowych ogłoszonych w wykazie właściwego ministra ds. szkolnictwa wyższego, w części A lub C – zawierającej liczbę punktów za publikacje w czasopismach naukowych posiadających współczynnik wpływu Impact Factor (IF), znajdujących się w bazach: Journal Citation Reports (JCR), European Reference Index for the Humanities (ERIH) wraz z liczbą punktów przyznawanych za publikacje naukowe w tych czasopismach,
- uzyskała w ciągu ostatnich 4 lat z działalności naukowej ocenianej na podstawie monografii naukowych i/lub publikacji naukowych, które ukazały się w czasopismach ogłoszonych przez właściwego ministra ds. szkolnictwa wyższego w odpowiednim wykazie czasopism naukowych wraz z liczbą punktów przyznawanych za publikacje naukowe w tych czasopismach oraz punktacją za monografie naukowe, łączną liczbę punktów przyznawanych za te publikacje naukowe i/lub monografie o co najmniej 50% wyższą ponad próg ustalony przez Rektora dla ostatnio zajmowanego przez tę osobę stanowiska zgodnie z odpowiednim zarządzeniem Rektora w sprawie minimalnej liczby punktów, niezbędnych do uzyskania pozytywnej oceny działalności naukowej i organizacyjnej nauczyciela akademickiego w SGGW,
- kierowała lub kieruje projektem badawczym uzyskanym w ramach konkursu instytucji finansujących badania, np. Narodowe Centrum Nauki (NCN), Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR), urzędów administracji rządowej, Komisji Europejskiej,
- posiada udokumentowaną i potwierdzoną współpracę naukową z wiodącymi badawczymi ośrodkami w Polsce i za granicą,
- wykazuje się dorobkiem w zakresie kształcenia kadr naukowych i była promotorem przynajmniej 3 pozytywnie zakończonych przewodów doktorskich,
- uczestniczy aktywnie w kształceniu kadry naukowej, jest liderem zespołu badawczego, nadzoruje i wspiera badania osób rozpoczynających karierę naukową,
- ma znaczący dorobek dydaktyczny, np. prowadzi/prowadziła wykłady dla doktorantów, jest autorem lub współautorem podręczników lub skryptów akademickich,
- posiada co najmniej dobrą znajomość języka angielskiego (udokumentowaną), tj. w stopniu umożliwiającym samodzielne pisanie publikacji naukowych w tym języku oraz wygłaszanie doniesień na konferencjach naukowych,
- dodatkowe wymagania (konkretne cele i zadania badawcze, dydaktyczne lub organizacyjne), określone zostaną w warunkach konkursu.
WYKAZ DOKUMENTACJI KONKURSOWEJ:
- podanie o zatrudnienie na ww. stanowisko;
- odpis (poświadczona kserokopia) dokumentu stwierdzającego nadanie tytułu naukowego profesora; w przypadku osób spoza Uczelni wymagane jest złożenie odpisów (poświadczonych kserokopii) dyplomów nadania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego;
- autoreferat z elementami życiorysu;
- wykaz dorobku naukowego w rozpatrywanej specjalności, wraz z zestawieniem liczbowym;
- wykaz dorobku dydaktycznego i organizacyjnego, wraz z informacją o kształceniu młodej kadry naukowej (wykaz przewodów doktorskich);
- oświadczenie Kandydata o spełnianiu wymagań określonych art. 113 Ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018 poz. 1668) oraz deklaracja o podstawowym miejscu pracy;
- ostatnia ocena Wydziałowej Komisji Oceniającej (dotyczy pracowników Uczelni).
OSOBY SPOZA UCZELNI SKŁADAJĄ DODATKOWO:
- kwestionariusz osobowy z 2 zdjęciami;
- dokumenty poświadczające staż pracy.
DOKUMENTY DO POBRANIA:
Oświadczenie o podstawowym miejscu pracy - nowe 2018.docx
Wykaz – zestawienie liczbowe osiągnięć w pracy naukowo-badawczej (tabela)
Załącznik nr 1 Wniosek do JM Rektora o wskazanie procedury awansowania profesor .docx