Biuro Nauki i Projektów Krajowych merytorycznie podlega Prorektorowi ds. Nauki - prof. dr hab. Tomaszowi Okruszce.
Biuro w ramach swojej działalności odpowiada za wykonanie decyzji władz rektorskich związanych z działalnością naukowo-badawczą Uczelni, z działalnością studiów doktoranckich oraz wsparciem i ewidencją projektów Uczelni
realizowanych przy udziale zewnętrznych źródeł finansowania, w tym koordynuje proces planowania w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Zakres działania Biura Nauki i Projektów Krajowych obejmuje sprawy związane z:
1) dokumentacją awansów naukowych;
2) działalnością studiów doktoranckich utworzonych przed rokiem akademickim 2019/2020oraz studiów podyplomowych;
3) projektami Uczelni finansowanymi ze środków krajowych oraz z funduszy strukturalnych, innymi niż międzynarodowe projekty badawcze;
4) działalnością naukowo-badawczą Uczelni, w tym w szczególności wykonywanie decyzji władz rektorskich.
Zadania Biura Nauki i Projektów Krajowych realizowane są w ramach dwóch sekcji:
1)Sekcji Obsługi Nauki;
2)Sekcji Projektów Krajowych.
Do zakresu działania Sekcji Obsługi Nauki w ramach Biura Nauki i Projektów Krajowych należą:
1) weryfikacja dokumentów przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz prowadzenie rejestrów nadanych stopni naukowych, wystawianie zaświadczeń o uzyskaniu stopnia naukowego;
2) prowadzenie spraw związanych z mianowaniem/zatrudnieniem pracowników na stanowisku profesora SGGW i stanowisku profesora;
3) opracowywanie regulaminów, zarządzeń, uchwał i wytycznych z zakresu organizacji studiów doktoranckich utworzonych przed rokiem akademickim 2019/2020
4) prowadzenie dokumentacji studiów doktoranckich utworzonych przed rokiem akademickim 2019/2020 oraz dokumentacji przebiegu studiów poszczególnych doktorantów tych studiów, w tym prowadzenie teczek personalnych;
5) bieżąca obsługa bazy danych doktorantów studiów doktoranckich utworzonych przed rokiem akademickim 2019/2020, w tym wprowadzanie i aktualizacja danych, generowanie i wydruki raportów;
6) obsługa dokumentacji programu „Doktorat Wdrożeniowy”, w którym udział biorą doktoranci studiów doktoranckich utworzonych przed rokiem akademickim 2019/2020;
7) wspieranie przygotowania wniosków do programu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki w sprawie stypendiów dla młodych wybitnych naukowców oraz obsługa dokumentacji;
8) monitorowanie wydatkowania środków finansowych z budżetów przeznaczonych na stypendia dla doktorantów studiów doktoranckich utworzonych przed rokiem 2019/2020, w tym przygotowywanie list stypendialnych;
9) prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem zdrowotnym doktorantów studiów doktoranckich, którzy rozpoczęli studia przed rokiem 2019/2020;
10) wystawianie zaświadczeń dotyczących odbywania lub ukończenia studiów doktoranckich utworzonych przed rokiem akademickim 2019/2020, w tym w celach emerytalno-rentowych;
11) przygotowanie decyzji w sprawie utworzenia nowych studiów podyplomowych;
12) rejestracja konferencji naukowych;
13) wspomaganie instytutów w przygotowaniu dokumentów do oceny parametrycznej dyscyplin naukowych oraz oceny okresowej nauczycieli akademickich;
14) przyjmowanie wynikających z przepisów prawa oświadczeń dotyczących działalności naukowej oraz prowadzenie rejestru tych oświadczeń;
15) bieżące informowanie pracowników SGGW o nowo otwartych konkursach w ramach programów i przedsięwzięć ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki oraz wspomaganie instytutów w zakresie przygotowania wniosków do tych konkursów;
16) prowadzenie sprawozdawczości z działalności naukowo-badawczej dla potrzeb władz Uczelni oraz służb statystyki publicznej, w tym opracowanie rocznego Sprawozdania Rektora na podstawie materiałów nadesłanych przez właściwe jednostki SGGW;
17) gromadzenie informacji niezbędnych do monitorowania wdrażania strategii Uczelni w zakresie działalności naukowo-badawczej;
18) obsługa organizacyjna komisji senackich wskazanych przez Rektora;
19) przyjmowanie wniosków i opracowywanie danych dla Rektorskiej Komisji ds. motywacyjnego systemu wynagradzania, Rektorskiej Komisji ds. Systemu Wsparcia Finansowego dla Naukowców i Zespołów Badawczych oraz dla Rektorskiej Komisji Stypendialnej ds. Pomocy Materialnej dla Doktorantów;
20) koordynacja procesu wdrażania, funkcjonowania i aktualizacji Bazy Wiedzy SGGW oraz procesu zasilania tej Bazy danymi;
21) koordynacja realizacji programów ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki skierowanych do redakcji czasopism naukowych SGGW.
Do zakresu działania Sekcji Projektów Krajowych w ramach Biura Nauki i Projektów Krajowych należą zagadnienia dotyczące wniosków finansowanych ze środków krajowych oraz z funduszy strukturalnych, z wyłączeniem programów ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, prac zleconych i projektów inwestycyjnych, w tym m.in.
1) bieżące informowanie pracowników naukowych i naukowo –dydaktycznych SGGW o możliwościach pozyskiwania środków z funduszy strukturalnych i źródeł krajowych tj. Narodowego Centrum Nauki (NCN) i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju(NCBiR), poprzez sporządzanie harmonogramu konkursów oraz rozsyłanie w formie newslettera drogą elektroniczną;
2) organizacja szkoleń, warsztatów w zakresie aplikowania i realizacji projektów;
3) doradztwo w zakresie aplikowania i realizacji projektów;
4) koordynacja przygotowania dokumentacji aplikacyjnej dla projektów ogólnouczelnianych, wskazanych przez Rektora, Prorektora ds. Nauki lub Kanclerza;
5) koordynacja administracyjna realizacji projektów ogólnouczelnianych, wskazanych przez Rektora, prorektora właściwego w obszarze nauki lub Kanclerza;
6) ewidencja formularzy zgłoszenia projektów i umów o dofinansowanie projektów