SGGW

Aktualności

03
maja
2019

Błonnik pokarmowy a zdrowie człowieka - część 2

Wszechnica Żywieniowa zaprasza na prelekcję pt. Błonnik pokarmowy a zdrowie człowieka - część 2.

Prelekcję wygłosi

dr inż. Joanna Rachtan

(Katedra Żywności Funkcjonalnej, Ekologicznej i Towaroznawstwa, SGGW)

 

15 maja 2019 r. (środa) o godz. 17.15,

w SGGW przy ul. Nowoursynowskiej 159C,

na Wydziale Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji (zielony budynek, nr 32), w Auli II.

Wstęp wolny!!

Dojazd autobusami: 148, 166, 185, 193, 401, 503.

Wydarzenie

Transmisja on-line na naszym kanale na YouTube

 

Kontakt:

e-mail: hanna_wysocka@sggw.pl

telefon: 607-621-974

strona internetowa: wszechnica-zywieniowa.sggw.pl

 

Na poprzednim wykładzie Wszechnicy, w dn. 10 kwietnia br. (dostępnym na YouTube), omówiliśmy błonnik pokarmowy pod kątem budowy chemicznej jego frakcji, ich właściwości fizyko-chemicznych i wynikających z nich funkcji fizjologicznych. Szczególną uwagę zwróciliśmy na skrobię oporną - frakcję błonnika dostępną dla człowieka głównie

w produktach skrobiowych po ich ugotowaniu i wystudzeniu. Przedstawiliśmy również istotną rolę błonnika w zapobieganiu i leczeniu otyłości, cukrzycy i chorób układu krążenia.

Tym razem przedstawimy inne, równie ważne zadania błonnika - m.in. te, jakie pełni w profilaktyce zaparć i nowotworów jelita grubego. Badania dowodzą bowiem, że zbyt małe spożycie tego składnika może znacznie zwiększyć ryzyko wystąpienia tych problemów zdrowotnych, dosyć często występujących u współczesnego człowieka.

Z uwagi na wielokierunkowe działanie błonnika, rekomendacje żywieniowe wielu krajów, jak również WHO, zachęcają do odpowiednio dużego jego spożycia. Na przykład
w Polsce, dorosłym kobietom i mężczyznom do 65 roku życia zaleca się spożycie przynajmniej 25 g na dobę, a seniorom 20 g. Poziomy takie można dosyć łatwo uzyskać w codziennej diecie, czerpiąc błonnik z takich źródeł jak: niskoprzetworzone produkty zbożowe, nasiona strączkowe, warzywa i ziemniaki, orzechy i owoce.

A jeśli jednak występuje potrzeba suplementacji, to w jakich przypadkach zdrowotnych i jakie preparaty warto wówczas wybierać? Na naszym rynku są bowiem powszechnie dostępne i w dużym wyborze. Dlaczego przy ich stosowaniu trzeba wypijać więcej płynów i uwzględnić czas zażywania leków? A czy spożywanie produktów wzbogaconych w błonnik będzie dla wszystkich działaniem prozdrowotnym? Jaki jest asortyment tych produktów na naszym rynku? Czy dodatku błonnika spodziewamy się np.
w sokach, jogurtach czy mięsie mielonym?

Na te i inne pytania odpowie nasz ekspert, omawiając następujące zagadnienia:

  • Błonnik w profilaktyce zaparć i nowotworów jelita grubego
  • Suplementacja - czy to dobre rozwiązanie??

- charakterystyka preparatów błonnikowych dostępnych na rynku

- wskazania i przeciwwskazania do stosowania suplementacji diety błonnikiem pokarmowym

- preparaty wskazane w specyficznych jednostkach chorobowych, np. celiakii, fenyloketonurii, zaparciach, biegunce

  • Produkty spożywcze wzbogacone w błonnik – kiedy korzyści, kiedy zagrożenia?
  • Możliwość interakcji pomiędzy błonnikiem a lekami
  • Składniki pożywienia określane jako fermentujące oligo-, di-, monosacharydy i poliole (FODMAP) i ich działanie w organizmie człowieka – korzystne i niepożądane
  • Rola i funkcje błonnika pokarmowego w szczególnych stanach fizjologicznych organizmu m.in. niemowlęctwo, ciąża i laktacja, starość, aktywność fizyczna, choroby
  • Beta glukany jako składnik o właściwościach funkcjonalnych i prozdrowotnych